23. april 2024

Lyden af Disko Bugt

Lyt med

Statens Naturhistoriske Museum har været med til at oprette en ny undervandslyttestation i Disko Bugt i Grønland. Her kan man live blandt andet høre sæler, hvaler og kælvende isbjerge.

Lyt til dyrene i Disko Bugt www.diskolive.com

Havet i Disko Bugt ved Qeqertarsuaq er fuldt af lyd. Kælvende isbjerge, skibe, der sejler, og hvaler og sæler, der kommunikerer med grynt, fløjt og hyl. Lige nu er det muligt at høre årets sidste sange fra grønlandshvaler, før de bliver stille i maj. Remmesælhannerne fløjter, og måske kan man være heldig til at høre fløjte- eller kliklyde fra de sidste narhvaler og hvidhvaler, før de begynder deres vandring nordpå. Til juni kommer pukkel-, fin- og vågehvaler til Disko Bugt, og så er det dem, man kan høre fylde lydlandskabet.

Den nye undervandslyttestation på Qaqqaliaq i Qeqertarsuaq er åben på www.diskolive.com. Lydstationen optager Disko Bugts undervandslyd 24 timer i døgnet hele året rundt. Lyddata streames og gemmes til blandt andet at beskrive ændringer i sammensætningen af havepattedyrarter i bugten og i omfanget af den menneskeskabte støj.

Disko Bugt i Vestgrønland er unik i Arktis på grund af de mange forskellige arter, som lever der. Den er et vigtigt levested for en række arktiske og atlantiske havpattedyrarter, der opholder sig i bugten på forskellige tidspunkter af året. For eksempel er Disko Bugt det vigtigste samlingsområde for grønlandshvaler i Grønland. Hvert år indtager mellem 500 og 1.000 grønlandshvaler bugten fra januar til starten af juni.

Projektet er et samarbejde mellem Qeqertarsuaq by, Arktisk Station, Statens Naturhistoriske Museum, Visit Greenland og Grønlands Naturinstitut. Projektet er støttet af Kronprins Frederiks og Kronprinsesse Marys Fond, Carlsberg Foundation, Aage V. Jensen Charity Foundation og Hotel Disko Island.